Samenvatting
Bart Vegter (1940-2011) liet zich als autodidact vooral inspireren door de werkwijze van makers als Frans Zwartjes en Paul de Mol en de experimentele cinema uit de jaren ’70 en ‘80. Voordat hij op veertigjarige leeftijd abstracte films ging maken, doorliep hij de Technische Universiteit in Eindhoven en werkte hij in de laboratoria van Shell en Philips. Hij laat in omvang een bescheiden oeuvre na dat uitblinkt in zorgvuldigheid en vakmanschap. In de beginjaren werkte hij met behulp van traditionele animatietechnieken, in zijn laatste films ontwikkelde hij een nog eigenzinniger stijl met zijn zelfgeschreven computerprogramma’s, zoals in Nacht - Licht , Space - Modulation en Forest - Views.
Deze dvd werd samengesteld door het International Film Festival Rotterdam en EYE Film Instituut Nederland.
HORIZONTALEN (1981, 6 min., z/w, stil)
De film is een superimposition van 6 tot 8 takes, met in iedere take een vel wit papier, horizontaal gepositioneerd, dat met de hand wordt bewogen voor een lopende camera.
IN NEED OF SPACE (1982, 5 min., kleur)
Een kubus draait rond, geïnspireerd door de muziek van Steve Reich, met dezelfde dimensie als het filmframe.
DE HEMEL IS VIERKANT (1985, 10 min., kleur)
Composities van vlakken, die ontstaan wanneer je een kubus doorsnijdt evenwijdig aan zijn drie hoofdassen.
FOUR MOVES (1987, 7 min., kleur)
Cut-out animatie bestaande uit vier delen, die elk een eigen abstracte variatie laten zien op het thema kleur en beweging.
NACHT-LICHT (1993, 13 min., kleur)
Vegters eerste film gemaakt met behulp van zelfgeschreven beeldgenererende computerprogramma’s, bestaat uit drie delen met elk een eigen, formeel beginpunt. Geleidelijke veranderingen worden zichtbaar in positie, richting, beweging, snelheid en kleur van de losse elementen.
SPACE-MODULATION (1994, 1 min., z/w, stil)
Een zwart vlak met heel veel kleine puntjes verandert gradueel van vlak naar ruimtelijk, om een beeld te bereiken dat noch vlak noch ruimtelijk is.
FOREST-VIEWS (1999, 17 min., kleur, stil)
Abstracte film waarin de maker computerberekeningen toepast op ruisbeelden, waaruit een nieuwe beeldtaal ontstaat.
ZWERK (2004, 8 min., kleur, stil)
Zelfgeschreven software, lichtfrequenties en betoverende abstracties. Zwijgende beelden die laveren tussen stilstand en continue verandering.
DE TIJD (2008, 9 min., kleur, stil)
Een monochroom, plat beeld verandert langzaam in een theatraal schouwspel waarin kleur op subtiele wijze lijnen en conische vormen laat smelten en stollen.
Bestellen
DVD |
|
Bestel!
|
Dvd, 1 disk, speelduur 76:00 minuten |
|